Tisková zpráva k novele zákona o pedagogických pracovnících

Tisková zpráva k novele zákona o pedagogických pracovnících

Novela zákona o pedagogických pracovnících jde proti hodnotám strategie vzdělávací politiky ČR.

Ostrava, 18. 10. 2022, Asociace děkanů pedagogických fakult ČR vyjadřuje nesouhlas s novelou zákona o pedagogických pracovnících, kde jsou mj. plánovány úpravy podmínek pro kvalifikaci učitelského povolání a upozorňuje, že tato změna může vést ke snížení kvality vzdělávání v České republice a není v souladu se Strategií 2030+. Zdůrazňujeme, že celá novela vychází ze zastaralých dat a doporučujeme ji přepracovat.

Hlavním argumentem pro možnost zaměstnat jako učitele pracovníky bez učitelské kvalifikace se velmi často uvádí nedostatek kvalifikovaných učitelů. Novela nebere v potaz poslední trendy, které ukazují, že se většinou jedná o regionální problémy. Celkově jen na 2. stupni ZŠ jsou pouze 4 % nekvalifikovaných učitelů. Vzestupný trend souvisí mj. i s nárůstem platů pedagogů. V absolutních číslech se dokonce učitelský sbor rozrostl od roku 2017 o 16 tisíc učitelů. Zajištění kvality vzdělávání na všech školách v ČR je základem Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Tohoto má být dosaženo mj. zvýšením kvality přípravy učitelů, kterou však novela de facto snižuje.

 

„Za mnohem zásadnější problém považuji nedostatek aprobovaných učitelů v některých oborech jako je např. fyzika. Očekávání, že po novele do škol nastoupí odborníci z praxe a budou učit tyto nedostatkové předměty, je iluzorní, jelikož rozdíly platů učitelů a těchto segmentů (např. IT) jsou stále obrovské.“ Říká Daniel Jandačka, předseda Asociace děkanů pedagogických fakult.

 

Další problém vnímá Jandačka v rozvolnění přípravy učitelů. „Momentálně uchazeče v doplňkovém pedagogickém studiu (dříve pedagogickém minimu) připravovaly pouze univerzity, které jsou přísně regulovány MŠMT. V novém pojetí mohou připravovat učitele všichni, a proto máme obavy o kvalitu takové přípravy.“

 

„Novelu jako celek nepovažujeme za krok správným směrem. Dílčí záležitosti (např. institut uvádějícího učitele) vnímáme jako důležitý krok, který však nevyvažuje zásadní problémy celé novely.“ Dodává Jandačka.